بیمه زنگ زده یا طلایی فرهنگیان هرمزگان! :: پنجروک

پنجروک

پنجروک، در اصطلاح بومی هرمزگان به معنای نیشگون است که گاهی کنایه از تذکر و تلنگر و انتقاد دارد.

پنجروک

پنجروک، در اصطلاح بومی هرمزگان به معنای نیشگون است که گاهی کنایه از تذکر و تلنگر و انتقاد دارد.

پیام های کوتاه
  • ۶ اسفند ۹۲ , ۰۰:۲۴
    کاسب
تبلیغات

بیمه زنگ زده یا طلایی فرهنگیان هرمزگان!

شنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۳، ۰۲:۳۹ ب.ظ

اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان در حالی از تمدید بیمه طلایی فرهنگیان تا پایان اردیبهشت ماه امسال خبر می‌دهد که نارضایتی فرهنگیان از خدمات این بیمه بالا گرفته است.

پنجروک: طرح بیمه طلایی که از سال 89 با شعار رفاه بیشتر معلمان ازسوی وزیر وقت آموزش و پرورش به سبد هزینه‌ای فرهنگیان افزوده شد، هر سال ناکارآمدتر از سال قبل به نارضایتی فرهنگیان دامن می‌زند.

هزینه این بیمه که در کنار بیمه خدمات درمانی از آن به عنوان بیمه تکمیلی نیز یاد می‌شود در سال 1390 به ازای هر نفر پنج هزار تومان بود اما در سال 91 در جهشی چشمگیر با افزایش سه و نیم برابری به 17 هزار و 500 تومان رسید و یک سال بعد نیز به مبلغ 23 هزار و 500 تومان افزایش یافت.

بر این اساس جمعی از فرهنگیان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن انتقاد از خدمات این بیمه خواستار پاسخگویی اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان به مشکلات این طرح شدند.

حسینی یکی از فرهنگیان استان با بیان اینکه در کنار تحمیل هزینه به فرهنگیان، خدمات این بیمه که از سوی بیمه ایران پشتیبانی می‌شود نه تنها تغییری نکرد بلکه سال به سال ضعیف و ضعیف‌تر شد تا جایی که عملا به محل درآمد هنگفت آموزش و پرورش و بیمه ایران تبدیل شده و سبد هزینه درمان خانوارهای فرهنگی را سنگین‌تر کرده است.

به گفته وی، این افزایش هزینه اگر چه با شعار توسعه خدمات مطلوب درمانی به فرهنگیان همراه بود اما وعده‌ها بیشتر در شعار خلاصه شد و بسیاری از فرهنگیان ناگزیر به حذف آن شدند.

این فرهنگی ساکن بندرعباس با بیان اینکه متاسفانه اداره کل آموزش و پرورش در سازماندهی پزشکان طرف قرارداد جدیت لازم را ندارند، خاطر نشان کرد: تاکنون برای رفع مشکلات درمانی خود به استان‌های همجوار مراجعه کرده‌ام و در این میان ضعیف‌ترین خدمات را در بندرعباس شاهد هستیم که این امر ناشی از این است که موضوع نظارت بر پزشکان طرف قرارداد و رفتار آنان با فرهنگیان به حال خود رها شده است.

وی همچنین گفت: اکثر پزشکان نامی و صاحب تجربه با این بیمه قرارداد ندارند و عمدتا پزشکانی برای طرح انتخاب شدند که رضایت چندانی از عملکرد آنان وجود ندارد.

مریم یکی دیگر فرهنگی ساکن بندرلنگه نیز ضمن انتقاد از بی توجهی اداره کل آموزش و پرورش به گلایه‌های فرهنگیان، بیمه طلایی را مغایر تکریم و عزت معلمان دانست که «موجب تضعیف جایگاه فرهنگیان شده است چرا که غالب پزشکان حتی پزشکان طرف قرارداد نیز خدمات این بیمه را قبول ندارند و از پذیرش فرهنگیان خودداری می‌کنند».

وی ادامه داد: در حالیکه قرار بر این بود خدمات این بیمه به نفع فرهنگیان باشد، قوانین آن یک جانبه به نفع بیمه ایران و آموزش و پرورش است که نمونه بارز آن عدم پرداخت معوقات بیمه طلایی فرهنگیان است که آموزش و پرورش از پرداخت سهم خود امتناع دارد.

یک کارمند اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان نیز که نخواست نام خود را عنوان کند با بیان اینکه در حال حاضر اغلب پزشکان، آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی که نام آنان در دفترچه بیمه ایران به عنوان طرف قرارداد ذکر شده است بیمه طلایی را قبول ندارند، اظهار داشت: وقتی پزشک طرف قرارداد نباشد بیمه شده باید با پرداخت کامل حق ویزیت و سایر هزینه‌ها اسناد آن را به بیمه تحویل دهد که با کسر فرانشیز و کلی موارد دیگر، پس از چند ماه، رقم ناچیزی را به حساب فرد واریز می‌کنند که برای این امر هم هیچ گونه توضیحی در خصوص مبالغ کسر شده از حقوق اعلام نمی‌شود.

وی افزود: داروخانه‌ها نیز برای پرداخت حداقل مبلغ تقاضای تهیه کپی از نسخه و سایر موارد را دارند که این امر علاوه بر سرگردانی و اتلاف وقت بیمار، به محلی برای تحمیل هزینه مضاعف به بیمه شونده تبدیل شده است.

این فرهنگی، همچنین گفت: حدود سه ماه از گذشت طرح، به رغم کسر هزینه و بدون هیچ دلیل موجه‌ای، کارتم را تحویل ندادند و مسئولان اداره نیز خود را پاسخگو ندانستند.

این فرهنگی همچنین بیان داشت: تاکنون هربار که با زحمت فراوان موفق به اخذ نوبت از پزشکان طرف قرارداد شده است، خدمات رسانی این پزشکان را با اکراه و منت زیادی دیده است و حتی با برخورد ناشایست منشی این پزشکان نیز مواجه شده است.

وی مثال خود را یک دندان‌پزشک طرف قرارداد اعلام کرد که به گفته وی منشی پزشک با بهانه‌جویی بی‌مورد و توهین به فرهنگیان، در مقابل کمترین اعتراضی نوبت را لغو و عنوان می‌کند بروید جایی دیگر کار خود را انجام دهید.

این فرهنگی، مسئولان آموزش و پرورش هرمزگان را بی‌توجه به مشکلات فرهنگیان خطاب کرد و گفت: تاکنون به دفعات انتقاد خود را از عملکرد این بیمه به گوش مسئولان خصوصا اداره رفاه آموزش و پرورش رسانده‌ایم، اما کمترین توجهی به این امر صورت نگرفته است.

وی یادآور شد: این مشکلات را به مسئولان بیمه نیز منعکس کرده است که اغلب پزشکان طرف قرارداد که نام آنان در دفترچه بیمه ایران با ذکر شماره تلفن اعلام شده است عنوان می‌کنند طرف قرارداد بیمه نیستند که با این حساب بیمه ایران و آموزش و پرورش به رغم اطلاع از این موضوع منزلت فرهنگیان را به بازی گرفته‌اند. 

به گفته این فرهنگی، معلمان نقاط محروم استان مانند بشاگرد چگونه می‌توانند با توجه به بعد فاصله با اندک پزشکان طرف قرار داد مشکلات درمانی خود را رفع کنند.

وی با اعلام اینکه اگر چه تعهد خدمات مربوط به بهداشت دهان و دهان از جمله دندانپزشکی به عنوان یکی از خدمات خاص به فرهنگیان در این بیمه در نظر گرفته شده است اما بیمه ایران برای هر نفر از بیمه شوندگان فقط تا سقف 200 هزار تومان خدمات دندانپزشکی ارائه می‌کند که این رقم برای هزینه‌های سنگین دندانپزشکی بسیار ناچیز است. همچنین براساس قرارداد، میزان فرانشیز یا همان سهم بیمه‌گذار در تمام خدمات درمانی 20 درصد است و عملا فرهنگیان هزینه‌ها را از جیب پرداخت می‌کنند.

وی یادآور شد: بیمه طلایی برای خرید عینک نیز 50 هزار تومان در نظر گرفته است در حالیکه با توجه به افزایش تورم کدام عینک 50 هزار تومان است؟!

این فرهنگی معترض همچنین گفت: وقتی جایی به نفع خودشان باشد به راحتی اقدام به کسر از حقوق می‌کنند اما برای بنده که فراتر از میزان تعیین شده هزینه بیمه کسر شده بود هیچ مبلغی را عودت ندادند و علی‌رغم مراجعات متعدد به اداره رفاه آموزش و پرورش استان گوش کسی به این تضییع حق بدهکار نبود.

احمدی از دیگر فرهنگیان هرمزگان نیز گفت: در اطلاعیه آموزش و پرورش برای تمدید بیمه طلایی تا پایان اردیبهشت، تمدید بخش دندانپزشکی مستثنی شده است که عملا از زیر بار هزینه‌ای این بخش شانه خالی شده است.

وی افزود: مسئولان وزارت آموزش و پرورش مدعی هستند با تغییر در این روند خدمات هزینه درمان معلمان را بدون سقف ارائه کنند اما این تصمیم هنوز عملیاتی نشده است.

وی ادامه داد: متاسفانه طبق شنیده‌ها واگذاری بیمه طلایی فرهنگیان در سال جاری به بیمه معلم منتفی شده است و سقف تعهدات نیز تغییر نخواهد کرد و آموزش و پرورش همچنان در تلاش برای تمدید قرارداد خود با بیمه ایران است.

احمدی اظهار امیدواری کرد، این رویه‌های نابرابر پایان یابد و بیمه‌های تکمیلی آموزش و پرورش به بیمه دیگر از جمله بیمه معلم واگذار شود تا شاهد تحول در خدمات رسانی به فرهنگیان باشیم.

نعمت از دیگر فرهنگیان هرمزگانی نیز که مورد عمل جراحی قرار گرفته است گفت: اگر چه عنوان می‌شود هزینه‌های درمان نازایی و ناباروی، هزینه تهیه اعضای طبیعی پیوندی از جمله خدماتی است که در قالب این بیمه به فرهنگیان ارائه می‌شود اما فرهنگیان حتی در دریافت هزینه ویزیت نیز با مشکلات فراوانی مواجه هستند که به عنوان مثال برای باز پس‌گیری هزینه‌های خود باید یک روز را صرف بوروکراسی و کاغذ بازی با مسئولان بیمه نمایند.

وی افزود: بیمه متعهد شده است هزینه خدمات مربوط به جراحی‌های تخصصی، درمان طبی و سایر عمل‌های جراحی، درمان نازایی و ناباروری، پاراکلینیکی، ویزیت پزشکان، دارو و ملزومات دارویی، تهیه اعضای طبیعی پیوندی، پروتز و هزینه‌های اروتز بدون سقف باید به فرهنگیان تحت پوشش ارائه شود اما این موارد در حیطه عمل اجرایی نمی‌شود و یک شعار فریبنده است.

افزایش دامنه انتقاد فرهنگیان هرمزگان نسبت به عملکرد بیمه طلایی در حالی است که چندی پیش"فانی" وزیر آموزش و پرورش در کرمان وعده داد خدمات این بیمه بهتر از روش گذشته ا‌دامه می‌یابد و با ایجاد ضوابط و شرایط نیازهای فرهنگیان را پوشش می‌دهد.

منبع: فارس

نظرات  (۱)

سلام آقا روح ا..عزیز؛من سراغ دارم بازنشسته ای فرهنگی را که چندین سال است فقط ماهانه از حقوقش بابت بیمه طلائی مبلغی کسر میشود ولی نتوانسته برای بیماری که لازم دارد استفاده کند!ایکاش همین مسئولین گرفتار شوند تا درد مردم را بفهمند و الا(آنچه بجائی نرسد فریاد است)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی